9.8.11

טי באב'


    חברות וחברים
˚∆˚ ˚∆˚ ˚∆˚ ˚∆˚ ˚∆˚ ˚∆˚

פעם בשנה כשמגיע ט' באב איני מרבה במילים משמחות אלא מנצל את התאריך כדי לציין בכמה שורות את אותם מאורעות שמציין העם היהודי בהקשר לאותו בית מהעבר שכבר לא ניתן להציל.
אודה ולא אסתיר שכבר שבועיים שמדגדג לי באצבעות להגיע לתאריך הזה שנופל ביום שלנו ולעשות את הקישור הבלתי נמנע בין הגנה על בית ( המקדש ) לבין המלחמה על הבית ( הבלתי ניתן לרכישה ), אך לפני שאגש אם בכלל למלאכת חיבור הקצוות בואו נזכר מה היה שם בתקופה ההיא.

Take 1
הסיפור מתחיל עם אחד שמו דוד, גבר גבר בוגר סיירת שבעברו מבצעים בעורף האויב (תרתי משמע) שככה מבלי להרגיש מומלך על עם שלם, החי על חרב ומתפלל לאלוהים אחד. וכך בעודו עסוק בלחימה ומערכת בריאות קלוקלת הוא מקבל מסר מאוד ברור להתחיל לבנות בית לאלוהים, מקום מכובד שאפשר להעלות בו עולה או שתיים כשהשעה דוחקת. דוד מגיע למלך יבוסי ומבקש לקנות ממנו איזו פיסת נדל"ן עליה הוא שם עין לא מכבר. המלך היבוסי רק מהפחד והכבוד מוכן לתת לו בחינם אבל לדוד שלנו חשוב הצדק והוא מחליט לרכוש ( זה גם יעזור לו בטאבו מאוחר יותר (.
עוברות השנים ודוד כבר הכין את כל החומרים הנחוצים לבניין את השרטוטים ואפילו כמה פיגומים, אך ברוב זמנו הוא נשאב לענייני בטחון. ואז רגע לפני שהוא מת הוא משאיר לבנו היורש שלמה תכנון אדריכלי מדוקדק והוראה מפורשת.
שלמה נפל על תקופה טובה של שקט מדיני ולכן הקדיש את כל כולו לנשים ולפרוייקט חייו- בית המקדש. רק שעל כל חוכמתו נוסף גם חוש עיצובי יקר מאוד, שאת מימונו השיג שלמה מהטלת מיסים כבדים על העם ושיעבוד כמה עמים אחרים לעניין ( נשמע מוכר ). בית המקדש הוקם והפך את ירושלים לאחת הערים התיירותיות ביותר. מכל העולם הגיעו לראות את פלאי הבנייה.
בהתחלה העם אהב את זה ושמח לראות קצת אשוריות ומצריות עושות שופינג בעיראבל מהר מאוד הרים את הראש והבין שכל העושר הזה מסביב יושב על הגב שלו, ואז כל העם היה מעמד ביניים אחד גדול. ולכן הוא התחיל לוותר לעצמו ולחטוא מכל הבא ליד, הרי אם עושים את זה בארמון אז זה טוב גם לרחוב. הריקבון המוסרי בעם תיאר רק ברמזים את המנגנון השלטוני המושחת. שופטים רודפים שוחד , שרים סוררים, כהנים וחכמי עם עובדים עבודה זרה בבית המקדש עצמו....בקיצור סדום ועמורה.
תוסיפו על כך כמה החלטות מדיניות עגומות ותקבלו התקפה של נבוכדנצר מלך בבל על ירושליים והחרבה של הבית המקדש + בונוס של ויזה חד כיוונית לעירק.
[שלטון מושחת + עם חוטא = אריבדרצ'י ]

Take 2
אז חזרנו לארץ אחרי דור בגלות, דוברי עיראקית גאה עם מסורת יהודית עתיקה ובהנהגת זרובבל ויהושוע הכהן ניגשו לבנייה מחודשת של בית המקדש, גמובן שהכל  במסגרת החוק לשימור מבנים ציבוריים ובתמיכה של כורש שדעת הקהל חיובית הייתה לו כאוויר לנשימה.
החברה שלנו שיפצו שיפוץ בסיסי ללא עיצוב מיוחד והחזירו אותו לתילו רק כדי שירגישו שהם בבית שוב. כן כן לפעמים המילה בית מסמלת שייכות ולא רק מבנה עם שימוש מסויים.
וכך זה היה עד שהגיע הורדוס.
עוד לא שהה פה דקה, קלט את הפוטנציאל, גייס כמה משקיעים ושדרג לבית מקדש הייטק בסגנון עיצובי עוקר עיניים. סיים את שלטון החשמונאים והחל מקבע את הסטטוס קוו לשלטון רומאי מתמשך.
אבל ברומא כמו ברומא כולם נגד כולם, זה רוצח את זה וההוא חותר תחת השני – לא ניכנס לשמות. בלאגן שלם. שבסופו מחליטים טיפין טיפין לכבוש את הארץ.
מתחילים למרוד פה בכל פינה ואיזור- המרד הגדול\מרד התפוצות\מרד בר כוכבא ועוד כהנה וכהנה התבצרויות ולחימות מקומיות. 
כאלה אנחנו עקשנים ולא מוותרים בקלות.
אבל גם טיפשים ! ולא מאוחדים ! ובזמן שנכבשים אתרים היסטוריים בגליל ובדרום פורצת יריבות בין פלגים שונים בהנהגה, ובין מובילי מרידות מקומיים שחושדים זה בזה בחוסר טוהר המידות ואף בבגידה. ואם נקח בחשבון גם ככה את השוני בין הפלגים בעם ובדרכי האמונה קיבלנו חבית אבק שריפה עם פתיל בוער.
אז הרומאים עשו בשכל, ישבו וחיכו עד שנתיש אחד את השני במלחמת אחים ארורה ואז עם כל הכוחות נכנסו בירושלים והחריבוה.
[שלטון זר + שנאת חינם = סיונרה ]

Take 3
עוד לא היה, בשביל זה צריך לבנות אותו שוב.

אבל הצגתי פה בקצרה ובהומור משהו את הסיפורים כדי שנלמד משהו מההיסטוריה, שלא הייתה כל כך שונה מהיום.
עם מול שלטון, בטחון מול כלכלה חברתית, ערכים מול ממון, יחד מול לחוד, שנאת חינם מול אהבת חינם.

בנוגע למחאה – עלינו להשאר יחד – להמשיך להלחם על מה שחשוב לנו אך לא לוותר על עצם קיומנו ועל אופיינו בעודנו עושים זאת.
ולזכור שלמרות הדרישות והרגשת חוסר הצדק -  אנחנו חייבים להיות חלק מהשינוי!
אנחנו צריכים להשתנות בעצמנו כדי לאפשר לשינוי להתרחש.
מקום למחשבה.
  +

שד' רוטשילד

בין מזא"ה לבלפור  או בכל המרחב הנתון שיתפנה עבורינו

אז חיים טובים
וניפגש

עזי  -: 0544266802
            

במתווה:

1.      זה השבוע השלישי שאנחנו יושבים בים אוהלים – סופגים את האווירה ותורים משלנו לתרבות המקומית – בימים אלה יש הרבה יותר תנועה ועניים רב – אנחנו מחבקים את כולם ומזמינים אלינו לפינה הקטנה בשדרה.
2.      לפני 4 שנים ט' באב נפל ביום שלישי וכתבתי על כך מספר מילים שווה להעיף מבט תשעה באב.
3.      בשבועיים האחרונים חגגו יומולדת יקירי השדרה : אורן רובין, יוסי אופק וטל בראון.
אוהבים אתכם ומאחלים לכם כמו שאנחנו יודעים רק חיים טובים.
יוסי יגיע הערב עם מטעמים לחגוג את המאורע עם המלכים – שאפו.
4.      התגובות שהגיעו בעשרות ואחוזי הקריאה המפנקים של השבועות האחרונים עושים שני דברים, ראשית הם מרחיבים את ליבי, ושנית מעלים אצלי שאללגבי התכנים שגורמים לאנשים להתעניין ולהקליק.
5.      אל תחדלו להשיב ! להגיב ! לתרום את מילתכם- תמיד יהיה מי שיקשיב.
6.      השבוע דיברנו על שנאת חינם ( ט' באב ) וכו', בשבוע הבא יחול ט"ו באב שהוא כל כולו על אהבה. אז תתחילו לשנות גישה.
7.      אין אל אהבה.
8.      הערב אגיע מאוחר מן הרגיל.
9.      זהו – כל הילדים בחופש – מבטיח שעוד אכתוב על כך מילים.
10. עוד אנקדוטה קטנה –  300 אלף זו לא המטרה. המטרה היא להניע תהליך של שינוי – 300 אלף הוא רק מספר שממחיש כמה אנחנו רוצים להשיג את המטרה.

2 תגובות:

  1. אנונימי9.8.11

    עזי היקר תודה על שיעור שנשכח מימי התיכון -ריענון תמיד טוב בימות הקיץ החמים:-)
    נתראה בשדירה.
    גיסתך האהובה.

    השבמחק
  2. אנונימי9.8.11

    strong words!
    loved it

    השבמחק

תודה באמת - אוהב אותך.